Må man give vælling?

15. november 2016

Alder:
4 mdr.

Må man give vælling?

Kære Helen

Tak for dit sidste svar. Dagen efter dit svar så vendte han rundt igen. Han er nu begyndt at vågne efter 2 timer ved formiddagsluren. Han tager max 3 timer til middag og ikke mere end 1 time til aften. Så det er rigtig skønt.

Han begyndte bare ikke at sove bedre om natten, han vågnede stadig efter 40 minutter og ville ikke rigtig sove igen. Når vi så tog ham op så søgte han efter brystet men når jeg ville lægge ham til skreg han uanset ammestilling. Så vi puttede ham igen og det gjorde sådan at han vågnede rigtig mange gange om natten. Jeg tænkte så at han må være sulten, men jeg tror bare ikke at han er klar til skemad. Fordi han er jo så tilpas om dagen. Han pludrer, leger og har en rigtig god kontakt. Han er så glad og græder nærmest ikke.

Jeg kunne ikke få fat i min ...

Annonce

... sundhedsplejerske. Så jeg har læst lidt på nettet omkring vælling. Så i weekenden prøvede jeg at lave en vælling på rismel, vand og udpumpet modermælk. Jeg brugte ikke ret meget mel, men han var helt vild med det. Det har vi så gjort siden fredag aften og hver nat har han sovet fra 20-02 og så blev han ammet. Og så sov han videre til 5 tiden og blev ammet og sov videre til kl. 7. Det var virkelig dejligt at få sovet. Det har ikke givet noget vrøvl med hans mave og hans afføring har været som den plejer. Han har max fået 100 ml. Vælling, han ville altså ikke spise det hele.

Jeg har så læst et sted på nettet, at vælling ikke skulle være så godt. Derfor ville jeg lige høre om det er ok, sådan vi gør eller om vi skal prøve noget andet? Han viser ingen af tegnene på at være klar til skemad.

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder